REGULAMIN RADY RODZICÓW
DZIAŁAJĄCEJ PRZY ZESPOLE SZKÓŁ LICEALNYCH I TECHNICZNYCH IM. STANISŁAWA STASZICA W GUBINIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- 1
Niniejszy regulamin działalności Rady Rodziców zostaje ustalony na podstawie art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz Statutu Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Gubinie.
Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców, a także zakres i zasady działania poszczególnych jej ogniw.
Rozdział II
Zakres i przedmiot działania
- 2
- Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich rodziców uczniów szkoły.
- Rada Rodziców współpracuje z dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami działającymi w szkole, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- 3
- Terenem działania Rady Rodziców jest szkoła.
- Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział III
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów
- 4
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
- Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły.
- Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach do rad oddziałowych, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
- Wybory do rad oddziałowych na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
- Zadania wychowawcy oddziału podczas wyborów do rady oddziałowej:
- powołanie komisji skrutacyjnej,
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- nadzorowanie przebiegu głosowania,
- podanie wyników głosowania.
- Zadania komisji skrutacyjnej
- przygotowanie kart do głosowania,
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania przewodniczącemu.
- Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować do rady oddziałowej.
- Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory do rady oddziałowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.
- W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
- Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania.
- Na karcie do głosowania wpisuje się nazwisko swojego kandydata.
- Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
- Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
- 5
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
- Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Przedstawicielem Rady Rodziców zostaje przedstawiciel rady oddziałowej, który w głosowaniu otrzymał najwyższą liczbę głosów.
- Przedstawiciel rady oddziałowej, który w głosowaniu otrzymał najwyższą liczbę głosów może przekazać swoje prawo innemu członkowi rady oddziałowej.
Rozdział IV
Zadania rad oddziałowych
- 6
- Przewodniczący rady oddziałowej reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.
- Rada oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą uczniów, z wnioskami do dyrektora szkoły oraz nauczycieli w sprawach istotnych dla uczniów.
- Rada oddziałowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców i prezydium w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoszkolnym.
- 7
- Pracami rady oddziałowej kieruje przewodniczący.
- Przewodniczący rady oddziałowej w szczególności:
- reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału i radę oddziałową wobec innych podmiotów,
- utrzymuje stały kontakt z wychowawcą uczniów,
- dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej,
Rozdział V
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
- 8
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- 9
- W skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel z każdej rady oddziałowej, wybrany w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
- W uzasadnionych przypadkach, Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
- 10
- Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
- Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
Z wnioskami i opiniami może występować do:
- dyrektora szkoły,
- samorządu uczniowskiego,
- organu prowadzącego szkołę,
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
- 11
- Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
- Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.
- 12
- Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.
- 13
- Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- 14
Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- 15
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- 16
Rada Rodziców opiniuje delegowanie przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.
- 17
Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.
- 18
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły.
Rozdział VI
Ogólne zasady działania Rady Rodziców
- 19
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły .
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
- 20
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów przewodniczącego Rady Rodziców w głosowaniu tajnym na wniosek członka Rady Rodziców, przyjęty przez Radę Rodziców w głosowaniu jawnym.
- Głosowanie tajne przeprowadza się w sposób określony w § 4.
- Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów na przewodniczącego Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
- Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.
- 21
- W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor szkoły lub inna upoważniona przez niego osoba.
- W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
- Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.
- Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głosowaniach.
- 22
- Rada Rodziców na pierwszym zebraniu, wybiera ze swego grona w drodze uchwały
- Prezydium Rady Rodziców – 4 osoby
- Komisję Rewizyjną – 3 osoby
- Wybory zastępcy przewodniczącego, sekretarza i skarbnika przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
- W skład prezydium Rady Rodziców wchodzi przewodniczący, jego zastępca, sekretarz oraz skarbnik Rady Rodziców.
- Rada Rodziców na pierwszym zebraniu, wybiera ze swego grona w drodze uchwały
- 23
- Wybory zastępcy przewodniczącego, sekretarza i skarbnika Rady Rodziców przeprowadza się oddzielnie.
- Wybory zastępcy przewodniczącego, sekretarza i skarbnika Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Zadania przewodniczącego podczas wyborów zastępcy przewodniczącego, sekretarza i skarbnika Rady Rodziców:
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów na zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
- Kandydaci na zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika Rady Rodziców muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory zastępcy przewodniczącego, sekretarza i skarbnika Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
- Za wybranego zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze zastępcy przewodniczącego, sekretarza i skarbnika Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- 24
Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
Rozdział VII
Szczegółowe zasady działania Rady Rodziców
- 25
- Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
- reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,
- kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością finansowo-gospodarczą,
- przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania,
- prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium,
- opracowanie projektu planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
- przekazywanie dyrektorowi szkoły oraz innym organom szkoły, organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez Radę Rodziców,
- podpisywanie uchwał Rady Rodziców,
- monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców,
- informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych uchwał,
- podpisywanie protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium.
- Zastępca przewodniczącego Rady Rodziców przejmuje obowiązki przewodniczącego w przypadku jego nieobecności.
- Zadania sekretarza Rady Rodziców:
- zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,
- opracowanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
- organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium,
- protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców oraz Prezydium.
- Zadania skarbnika Rady Rodziców:
- prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
- wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
- Zadania Prezydium Rady Rodziców:
- bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców,
- odbywanie zebrań w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na okres,
- koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców,
- zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
- zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
- decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
- składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców.
- 26
- Prawa i obowiązki członka Rady Rodziców:
- Członek Rady Rodziców ma prawo do:
- czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
- składania wniosków i projektów uchwał,
- udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych przez Radę Rodziców.
- Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:
- czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których został powołany,
- nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.
- Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.
- 27
- Porządek zebrania zatwierdza Rada Rodziców.
- Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności.
- Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania, członkowie Rady Rodziców mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.
- Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący.
- Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie Rady Rodziców.
Rozdział VIII
Szczegółowe zasady działania Komisji Rewizyjnej
- 28
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym pracę Prezydium
- Komisja Rewizyjna wybierana jest na zebraniu plenarnym Rady Rodziców Szkoły w trybie przyjętym dla wyborów Prezydium.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą trzy osoby.
- Komisja Rewizyjna na pierwszym zebraniu dokonuje wyboru przewodniczącego.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok.
- Komisja Rewizyjna zobowiązana jest do corocznego przeprowadzenia kontroli:
- działalności poszczególnych organów Rady Rodziców pod względem zgodności z niniejszym Regulaminem oraz uchwałami Rady Rodziców i Prezydium,
- działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców w zakresie zgodności z przepisami.
- Wyniki kontroli działalności organów Rady Rodziców Komisja Rewizyjna przedstawia na posiedzeniach plenarnych Rady Rodziców Szkoły.
- Komisja Rewizyjna opiniuje roczne sprawozdanie finansowe i wnioskuje w sprawie udzielenia absolutorium Prezydium za dany rok szkolny na pierwszym plenarnym posiedzeniu Rady Rodziców Szkoły
Rozdział IX
Tryb podejmowania uchwał
- 29
- Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.
- Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Pomija się głosy „wstrzymujące się”.
- 30
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.
- Uchwały Rady Rodziców mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
- W głosowaniu tajnym członkowie Rady Rodziców głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez sekretarza Rady Rodziców.
- Głosowanie tajne przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, wybrana spośród członków Rady Rodziców.
- 31
- Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
- 32
Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
Rozdział X
Dokumentowanie zebrań
- 33
Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności.
- 34
- Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności.
- Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.
- Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców.
- Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:
- numer i datę zebrania,
- numery podjętych uchwał,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
- zatwierdzony porządek zebrania,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- przebieg zebrania,
- treść zgłoszonych wniosków,
- podjęte uchwały i wnioski,
- podpisy przewodniczącego i protokolanta.
- 35
- Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku szkolnego.
- Treść uchwał Rady Rodziców wpisuje się w całości do księgi protokołów.
- Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
- 36
- Protokół z poprzedniego zebrania Rady Rodziców przyjmuje się na następnym zebraniu.
- Przyjęte przez Radę Rodziców poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.
- Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.
- 37
- Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią dokumentację pracy Rady Rodziców.
- Za przechowywanie protokołów z zebrań komisji odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Rozdział XI
Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców
- 38
- Fundusze Rady Rodziców pochodzą z dobrowolnych składek rodziców.
- Rada Rodziców podejmuje działania na rzecz pozyskania funduszy z innych źródeł.
- 39
- Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone w szczególności na:
- poprawę bazy materialnej szkoły,
- wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
- wycieczki szkolne,
- imprezy szkolne,
- nagrody, stypendia
- zapomogi,
- obsługę finansową Rady Rodziców,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze szkołą.
- Do podejmowania środków finansowych z konta Rady Rodziców upoważnia się dwóch członków Prezydium Rady Rodziców działających łącznie.
- Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie określa Prezydium.
- Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem muszą być zatwierdzone i zaakceptowane pod względem merytorycznym i formalnym.
- Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- dyrektor szkoły,
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- rady oddziałowe,
- Samorząd Uczniowski.
- 40
Na ostatnim zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym skarbnik Rady Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
- 41
Rada Rodziców używa pieczątki podłużnej „Rada Rodziców przy ZSLiT im. Stanisława Staszica w Gubinie ul. Racławicka 1, Tel. 068/359-31-84
- 42
- Członkowie Rady Rodziców niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez oddziałowe zebranie rodziców.
- Na miejsce odwołanych członków Rady Rodziców wybiera się nowych.
- 43
Regulamin został uchwalony przez Radę Rodziców w dniu 17 stycznia 2018 r. i wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
- 44
Regulamin Rady Rodziców, skład Prezydium Rady Rodziców oraz Komisji Rewizyjnej umieszczone są na stronie internetowej Szkoły .